De groep ouders die voor thuisonderwijs kiest, is heel divers. Je vindt ze terug in alle lagen van de bevolking, levensbeschouwingen en religies die Nederland rijk is. Het is een kleine groep mensen die één gemeenschappelijk kenmerk heeft: het zijn betrokken en gemotiveerde ouders die na een grondig vooronderzoek een weloverwogen besluit nemen waarbij het belang van hun kind(eren) een centrale rol speelt.
Achtergrond van de ouders
De achtergrond van ouders die voor thuisonderwijs kiezen verschilt enorm van elkaar. Binnen de groep thuisonderwijzers vind je meubelmakers, tandartsen, ambtenaren, grafisch ontwerpers, ingenieurs, tekstschrijvers, wetenschappers, therapeuten, juristen, ict-ers, ondernemers, enzovoorts, enzovoorts. In de praktijk blijken al deze ouders uitstekend in staat te zijn hun kinderen goed onderwijs te geven. Dit is reeds in vele buitenlandse en Nederlandse onderzoeken bevestigd.
Thuisonderwijzers delen doorgaans wel een aantal eigenschappen: nieuwsgierigheid, betrokkenheid, leergierigheid en een brede belangstelling. Ze zijn graag bereid om andere thuisonderwijzers te helpen op vlakken waar zij in uitblinken. Zo worden er workshops georganiseerd over rekenen, biologie, handvaardigheid en veel, veel meer.
Thuisonderwijzende moeder van jongen (8) en meisje (6): ‘Ik ben nog altijd heel blij met onze keuze voor thuisonderwijs. Het is wel een boel werk, maar ik vind het heerlijk om zo betrokken te zijn bij het leven van onze kinderen. We trekken er vaak op uit voor leuke excursies, de kinderen hebben veel tijd om met de buurtkinderen buiten te spelen en de lesstof probeer ik op een zo leuk mogelijke manier met ze te doen. Ze zijn zo nieuwsgierig dat het leren vanzelf lijkt te gaan, ze lijken wel sponzen die alles opzuigen!’
Levensbeschouwing
Ouders die thuisonderwijs geven, beroepen zich op vrijstelling van de leerplicht op basis van artikel 5.b uit de Leerplichtwet. Dit artikel houdt in dat ouders zich kunnen beroepen op vrijstelling van de leerplicht als er geen school van hun levensbeschouwelijke richting in de buurt is. Een beroep op dit artikel moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Naast 5.b is er een grote groep thuisonderwezen kinderen die valt onder artikel 5.a van de Leerplichtwet. Dit artikel geeft vrijstelling van de leerplicht als het kind psychisch of lichamelijk niet in staat is om een school te bezoeken. Op deze website bedoelen we met thuisonderwijskinderen de kinderen die vrijstelling hebben op basis van artikel 5.b van de Leerplichtwet. Hier kun je meer lezen over de juridische aspecten van thuisonderwijs.
Thuisonderwijzers vertegenwoordigen de veelzijdigheid die Nederland kenmerkt. In de groep thuisonderwijzers vind je onder meer evangelischen, humanisten, holisten, oud-katholieken, joden en gereformeerden.
Kinderen in alle soorten en maten
Ook de groep thuisonderwijskinderen is zeer divers: artistieke kinderen, kinderen met een wiskundeknobbel, schaakkampioenen, hoogbegaafde kinderen, moeilijk lerende kinderen of gewoon heel gemiddelde kinderen. Kinderen met gedragsproblemen of medische problemen. Kinderen in de basisschoolleeftijd of die voortgezet onderwijs volgen, grote gezinnen en kleine gezinnen.
Ieder kind en iedere gezinssituatie heeft zijn eigen aanpak. Een groot gezin vergt bijvoorbeeld een goede organisatie van de ouders, terwijl ouders met één kind meer werk maken van het voorzien in afwisseling en sociale contacten. Door het aanpassen van de onderwijsmethode is goed onderwijs mogelijk voor ieder kind, met iedere leerstijl, alle talenten, interesses en leeftijden.
- Talentvolle celliste, prijswinnaar van het Prinses Christina Concours Ella van Poucke
- Veelbelovend pianist, Nicolas van Poucke
- Europees jeugdkampioen schaken Jorden van Foreest
- Veelbelovend schaaktalent Lucas van Foreest
Moeder van een jongen (14) en drie meisjes (11, 6 en 1): ‘Eigenlijk verschillen we niet zo veel van vrienden met schoolgaande kinderen: we vinden het leuk om onze kinderen iets uit te leggen, we praten veel samen, houden ervan om leuke dingen met onze gezinnen te doen en komen graag samen met vrienden. We hebben er alleen wat meer tijd voor, omdat het individuele lesgedeelte efficiënt werkt. Het is geweldig om te zien hoe kinderen in alle situaties leren, concepten ineens tot hen doordringen en hoe ze bezig zijn met maatschappelijke ontwikkelingen. En ik vind het fijn dat we extra tijd en aandacht kunnen besteden aan dingen waar ze moeite mee hebben.
Natuurlijk weet ik niet alles. Soms roep ik hulp in, net zoals we muziekleraren en sportdocenten inhuren. Maar ik vind het vaak ook ontzettend leuk om méé te leren met mijn kinderen. Mijn opa zei altijd: “Je blijft je hele leven leren.” Zo is het.’
Kortom:
Dé thuisonderwijzer bestaat niet, net zoals dé Nederlander niet bestaat. De thuisonderwijsgemeenschap is een afspiegeling van de diverse Nederlandse maatschappij. Wat thuisonderwijzers met elkaar verbindt is een liefde voor onderwijs en onze kinderen. Ben je nieuwsgierig naar de mensen achter thuisonderwijs? Neem gerust contact met ons op en stel je vragen.
Enkele voorbeelden van onderzoeken naar de effectiviteit van thuisonderwijs
[1] Kunzman, R. & Gaither, M. (2013). Homeschooling: A comprehensive survey of the research. Other Education: The Journal of Educational Alternatives, 2(1): 4-59.
[2] Kohnstamm onderzoeken (eerste en vervolgonderzoek):
http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/sco802.pdf
http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki840.pdf
[3] Blok, H. (2002). De effectiviteit van thuisonderwijs, een overzicht van onderzoeksresultaten. Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, jaargang 14, nr. 4, p. 151-163.
[4] Ray, B. D. (2004). Home educated and now adults: Their community and civic involvement,views about homeschooling, and other traits. Salem, OR: NHERI Publications.